Andrea Mantegna Lamentació sobre el Crist Mort, 1490
(Pinacoteca de Brera, Milà)
[...] les [Passions] que sí que hem conservat, la de sant Joan i la de sant Mateu, denoten un refinament compositiu que convertirà Bach en el màxim exponent del drama sacre, una mena de Sòfocles si substituïm els herois de l'antiga tragèdia grega per la figura sacrificial i redemptora de Crist. L'època cristiana, com vint segles abans l'homèrica, havia arribat al seu cim estètic i espiritual. [...]
La Passió segons sant Joan havia de tenir una íntima rellevància per al compositor, ja que Bach la va retocar al llarg de vint-i-cinc anys, fins gairebé la seva mort. Semblava que no se'n podia desprendre, com el pintor Andrea Mantegna, el qual no es va desprendre mai del seu Crist mort i el va tenir sempre al seu costat fins al final dels seus dies.
Rafael Argullol, programa de mà de La Passió segons sant Joan (Bach Collegium Japan, dir. Masaaki Suzuki), Palau de la Música Catalana, 24.3.2014.