25 de gener del 2017

negres

Anunci racista (EUA, principis segle XX)




Les persones amb qui compartia el despatx eren força simpàtiques, però tan carregades de la bondat característica de l’esquerra radical que em vaig quedar amb la boca oberta quan —després que un d’ells em corregís immediatament quan vaig fer servir la paraula negre en una conversa mentre esperàvem que s’acabés de fer el cafè— vaig descobrir que l’home que els netejava els lavabos, la cuina i el lavabo era negre. Observaven la solidaritat, la justícia, la igualtat i la comprensió envers els altres en el llenguatge, i alhora tapaven amb una mena de xarxa la realitat, que continuava fent el seu camí injust i discriminatori per sota d’ells. 

Karl Ove Knausgaard Un home enamorat. La meva lluita, II [Min Kamp. Andre bok, 2009]. Trad. Anna Llisterri. Barcelona: L’Altra Editorial, 2015, pàg. p. 296.