9 de març del 2012

Experiència èpica

Fotograma de La doble vida de Verònica (1991)
(Krzysztof Kieślowski, 1941-1996)


És un argument que ja hem repetit a bastament els últims anys; però no ens hem d'estar de subratllar que, pel que sembla, si la literatura no té en els fonaments una experiència forta, èpica, diguem-ne, està més aviat abocada a convertir-se en entreteniment innocu. Per dir-ho a l'inrevés: l'art, i amb ell, en segon lloc, la literatura (perquè el primer lloc és de la música), ha de fer mal, no pot deixar-nos tan amples. I, en justa correspondència genètica, un llibre només sacseja el lector quan l'escriptor ha estat prèviament sacsejat per l'experiència. Sembla de calaix, però avui tothom se'n fum, d'aquesta llei. Per això aquest llibre esplèndid [...] atiarà les esperances que encara hi ha coses que s'han hagut d'escriure i que ara, amb una barreja de goig i sofriment, s'han de llegir.

Jordi Llovet El País, 27.1.2000. Crítica sobre La tomba de les llumenetes. Les algues americanes d'Akiyuki Nosaka, Quaderns Crema, 1999.